שו"ת דברי קדש

 שלום לכבוד הרב, אדם שאומר קדיש לע"נ נפטרי ישראל, האם יכול או האם יש אפשרות לכוון על גלגולים קודמים של האדם האומר והאם זה מועיל ? והאם יש כוונה גם לתיקון הברית להוציא ניצוצות ולהוציא נשמות מקליפת נוגה? תודה רבה הרב

 כמה פרטים בקש שעל המיטה.
1. האם זה נכון שעפ"י הקבלה יש צורך לברך בשם ומלכות המפיל ולא רק להרהר בלבד?
2.הבנתי שהעיקר הכי חשוב זה לקרוא לפני חצות , אז אם אני יושן יותר מאוחר וקורא אותה לפני חצות האם מבלי המפיל בכלל או רק בלי שם ומלכות?
3. ראיתי בספר של הרב בניהו שמובא שהיה מנהג בית אל לקרוא ק"ש שעל המיטה מיד אחרי ערבית ; האם אני יכול לנהוג כן כדי לא לשכוח לקרוא בזמן הראוי? ואם אני נוהג כך האם לברך המפיל או לא לברך? והאם אצטרך לחזור שוב לפני חצות על ק"ש עם המפיל עם ברכה או ללא ברכה במקרה שקראתי מוקדם? תודה רבה


 

שלום רב לשואל הנכבד

שאלתי את הרב , והרב השיב

 

 אכן לפי הקבלה יש לברך ברכה זו בשם ומלכות כדאיתא בשעה"כ דרושי הלילה דרוש ו' דף נה ע"ג וכן איתא בכף החיים סימן רלט ס"ק ז, אולם עיין למרן הבא"ח בפרשת פקדי ש"ר אות יב במה יש להיזהר מי שמברך ברכת המפיל בשם ומלכות, ויש להקפיד על כך ולא כמי שכתב אחרת
 
 אמת שיש להקפיד לקרוא את הקשע"ה לפני חצות לילה כדאיתא בשו"ת רב-פעלים חאור"ח ח"ב סימן ב ד"ה אמנם, וכ"ה בבא"ח הלכות ש"ר פרשת פקודי אות יד ופשוט הוא אצל עובדי ה' בכונה לפי סדר תיקון הכד' שעות. ולגבי ברכת המפיל באופן שאינו מתכון לישון קודם חצות יש שאומרים אותה ללא שם ומלכות ומהרהרים שם ומלכות בליבם ויש שמדלגים אותה, ונראה דעדיף לאומרה ללא שם ומלכות ומ"מ המדלגה יש לו על מה לסמוך, וע"ד הקבלה למי שמכוין בכל מקרה יכוין  את הכוונות של ברכת המפיל כדאיתא במנהגי בית א-ל בריש ח"ב של ספר "דברי שלום" לרא"ש ז"ל אות יא
 
 הנכון לקרוא את הק"ש סמוך לשינה ואם ישן לאחר חצות, יאמר את הקשע"ה סמוך לנקודת חצות כדאיתא בדב"ש מנהגי בית א-ל אות יוד ע"ש ויתאמץ בכך מאוד ועדיף מאשר לנהוג אחרת. מ"מ בכל אופן שקורא ק"ש ולא הולך לישון מיד, אינו מברך ברכת המפיל, וכן אם הקדים וקרא קשע"ה בתחילת הלילה אינו צריך מהדין לחזור ולקרוא קשע"ה לאחר מכן, וע"פ ההנהגה טוב לחזור ולקרוא סמוך לשינה ק"ש על מנת לישון מתוך ד"ת, ומ"מ לצורך כך יכול גם ללמוד בענין מסויים ודיו
 
תודה רבה , וכל טוב


שלום לכבוד הרב, אדם שאומר קדיש לע"נ נפטרי ישראל, האם יכול או האם יש אפשרות לכוון על גלגולים קודמים של האדם האומר והאם זה מועיל ? והאם יש כוונה גם לתיקון הברית להוציא ניצוצות ולהוציא נשמות מקליפת נוגה ? תודה רבה הרב

 לכבוד מרן הרה"ג שליט"א

ביחוד נוצר חסד לאלפים בשער הכונות בדף צ' עמודה ב' שורה י"ח מלמטה , כתוב " וענין מה שצריך לכוין הוא להמשיך מן המזל העליון תיקון הח' הנקרא נוצר חסד .... וממנו תמשיך ותשפיע הארה אל תיקון הט' הנקרא לאלפים שהוא שם אקיק במילוי ההין..." ובהמשך מובא " ואז תכוין להמתיק עם זה את ב' שמות אלקים אדנות... " ובשער היחודים להאר"י ז"ל עם ביאור מרכת יחזקאל דף נג' עמודה ב' שורה א' מובא " ואמנם סוד הדבר והכוונה היא להמשיך מנוצר חסד שהוא המזל הח'... וממנו תשפיע אור לאלפים תיקון הט' והוא שם אקיק דההי"ן ... " וכן בהמשך " ואז תכווין להמתיק אדנות אלוקים הנ"ל ..." וכן הלשון בשער היחודים דישיבת השלום.

ראינו מכל המקורות הנ"ל שקודם כל מאירים משם ע"ב דתיקון ח' לתיקון ט' לאלפים ואז ממתיקים את שורש הדינים אלקים אדנות , אולם בכל הסידורים ההוראה אומרת אמנם להאיר, אולם ההוראה גם מוסיפה להמתיק את מספר אקיק דההין וי' אותיותיו ( שזה לא הובא במקורות המצוינים לעיל ) , וגם להמתיק מספר ב' שמות אלקים ואדנות וט' אותיותיהם , וכן מובא בסידור הנדפס חלק א' בחלק השני דף קכב',ב' .

עיין גם שערי חיים בשער רוח הקודש של הרב אסוס שליט"א חלק ג' בסוף בדף א'י שמציין גם כן לכך , ומביא את היר"א האדום שבחלק א', בדף 778 השמיט תיבות אלו , ושם מובא " להמשיך הארה מע"ב דתקון ח' לתיקון לאלפים ועי"ז יכוין להמתיק הש"ך ופ"ר דזו"ן המושרשים בתיקון לאלפים..." רואים שהיר"א השמיט תיבות להמתיק שם קנ"א ואותיותיו וכתב רק להאיר.

אולם שערי חיים לא הביא את היר"א האדום בחלק א' דף 303 ששם מובא כן להמתיק שם קנ"א ואותיותיו , וזאת הלשון בסידור הקדוש " להמשיך הארה מע"ב שבנוצר חסד להמתיק אותיותיו ומספר דקנ"א , ואותיותיו ומספר דאלקים אדנות... " מה דעת כת"ר ??? טעות סופר ? או שגם היר"א האדום סובר שיש להמתיק גם את שם קנ"א ואותיותיו. מהי הצורה הנכונה לפיה יש ליחד? 

דבר שני : בתיקון עצמו , אחר המיתוקים רשום " ולהשליך במצולות ים דס"מ ונחש את כל חטאותיו וכל המשחיתים אשר נבראו על ידו ..." , בכח איזה שם אנו משליכים את כל חטאותנו? 

דבר שלישי , ראינו במקום מסויים שבסוף היחוד שילבו את נוצר ונקה . אנו לא מצאנו לכך שום מקור. האם כת"ר ראה מקור לכך?

דבר רביעי בסידור " רחובות הנהר - חלק קריאת שמע " דף תרמד' מהדורה שישית התשע"ו דף תרמד' מובא נוסח לאמר לפני היחוד " יהי רצון מלפניך וכו' " האם צריך להוציא זאת בפה או מספיק במחשבה? וכן בהמשך " ...להמתיק ... ותשליך ...וכח שם זה יתבררו ...וכמספר אלפים...יעלו כל הנשמות וכו' , האם להוציא כל זאת בפה? 

וכן בשער רוח הקודש של הרב אסוס שליט"א חלק ג' בסופו דף א'י כתוב " טוב שיאמר אותו קודם עסק התורה..." ואז מובאת ההוראה שאומרת " יכוין להמשיך " אם כן מה הכונוה ברישא טוב שיאמר ? מה יאמר ? או שלא דק והתכוין לאמר טוב שיכוין אותו קודם עסק התורה?  

מחכים בצפיה לתשובתו המהירה של כת"ר

logo בניית אתרים